Veel organisaties zetten in op digitale transformatie. Wanneer u ook apps aan klanten gaat aanbieden, is het beheer van toegangsrechten een belangrijk aandachtspunt. Kiest u dan voor een dedicated Customer Identity & Access Management (CIAM) oplossing, of voor een centrale IAM-omgeving voor zowel klanten als medewerkers?
Dedicated CIAM…
Het is natuurlijk mogelijk om een dedicated CIAM-omgeving in te richten, bijvoorbeeld op basis van een van de CIAM-oplossingen die in de markt beschikbaar zijn. Dat kan in specifieke situaties de juiste keuze zijn, bijvoorbeeld als er intern geen SSO en Identity Management nodig is.
… of één omgeving voor alle Digital Identities?
Een centrale IAM-omgeving die zowel klanten als medewerkers ondersteunt, biedt een aantal grote voordelen. De standaardisatie leidt tot directe verlaging van kosten en werkdruk bij de IT-afdeling, omdat het niet nodig is twee verschillende systemen te onderhouden. Software developers hoeven niet voor twee systemen interfaces te ontwikkelen en kunnen gebruik maken van één set API’s voor alle apps. Door gebruik te maken van rijke out-of-the-box security functionaliteit kunnen ze sneller bouwen aan de vereiste Customer Expertise met minder code reviews en met betere audit trails. Zowel klanten als medewerkers profiteren dan van snelle toegang en gebruiksvriendelijke functies zoals een self service password reset.
Meer weten over CIAM?
Download dan het E-paper ‘Customer Identity & Access Management‘
Eisen en wensen groeien naar elkaar toe!
We zien in de markt dat de requirements veranderen en naar elkaar toe groeien. Requirements die ooit alleen voor Business to Consumer bedoeld waren, zoals inloggen met bijvoorbeeld Facebook of Google, worden nu ook gemeengoed voor Business to Business en medewerkers. Andersom geldt dat ook, bijvoorbeeld bij Multi Factor Authenticatie. Eén centraal platform maakt een snelle adoptie van nieuwe trends op alle terreinen mogelijk.
Strategische keuze
Met rollen die steeds diffuser worden, weet je vandaag niet wat de dag van morgen brengt. De investering in een nieuwe (C)IAM-omgeving is daarom een strategische keuze. Onze visie en ervaring is echter dat het in veel gevallen de voorkeur heeft om één omgeving te gebruiken die is ontworpen om snel, eenvoudig en tegen lage kosten alle mogelijke verschillende rollen van Digital Identities te kunnen ondersteunen.
Meer weten?
Wilt u weten hoe één centrale IAM omgeving u meer controle, flexibiliteit en efficiency kan opleveren? Download dan het gratis FuseLogic E-paper Customer Identity & Access Management. Hierin belichten we de essentiële rol die Customer Identity & Access Management (CIAM) heeft bij succesvol ondernemen en klanten bedienen in een digitale wereld. Of neem contact op voor een goed gesprek over Identity & Access Management (IAM).