Plan een call
Plan een call
Organisatie-omvang

500 medewerkers

Hoofdkantoor

Amsterdam

Branche

Financiële dienstverlening

Met zijn veelzijdige bankieren-app, servicegericht businessmodel en snelle accountcreatie verandert bunq de manier waarop mensen bankieren. De populariteit van bunq heeft gezorgd voor een sterke groei van het bedrijf, maar de handmatige oplossingen voor identiteits- en toegangsbeheer hadden moeite om deze snelle groei bij te houden.

Veiligheid en gemak combineren

bunq en Okta streven hetzelfde doel na: het verbeteren van de gebruikerservaring door beveiliging en gemak te combineren. Het IT-team van bunq zocht een systeem wat de hoeveelheid handmatige taken zou minimaliseren en mede dankzij de geavanceerde automatiseringsfuncties is gekozen voor Okta.

Een nieuw fundament voor identities in slechts twee weken

Met ondersteuning van FuseLogic implementeerde bunq Okta in slechts twee weken. Na de koppeling met het HR-systeem BambooHR en de belangrijkste apps met Single Sign-On (SSO) en Multi-Factor Authenticatie (MFA) zette het team Lifecycle Management in om de applicatieprovisioning te automatiseren, evenals Advanced Server Access om toegangsrechten voor ontwikkelaars te automatiseren.

Er zijn ongeveer 15 applicaties waartoe elke bunq-medewerker toegang moet hebben, zoals Google Workspace en Slack. Dankzij Okta's Lifecycle Management wordt de toegang tot deze apps automatisch toegekend en ingetrokken op basis van betrouwbare HR-gegevens.

"De technische integratie van Okta en BambooHR nam slechts een paar uur in beslag. Binnen twee weken hadden we alle benodigde gebruikersgegevens geïmporteerd en zo de basis gelegd voor ons identiteits- en toegangsbeheer."

Wessel Van, DevOps en Software Engineer bij bunq

Advanced Server Access

bunq maakt veel gebruik van servercapaciteit in de cloud en administrator-toegang tot deze servers moet aantoonbaar strikt gelimiteerd zijn. In het verleden werd hiervoor een complex en tijdrovend proces gebruikt.

"Als we ontwikkelaars toegang wilden geven tot onze servers, moesten we SSH-sleutels handmatig bijwerken en minstens een uur wachten tot alles geregeld was. Met Okta's Advanced Server Access hebben we deze stap volledig geautomatiseerd, wat 95% van de onboarding-tijd voor ontwikkelaars bespaart en onze medewerkers binnen enkele minuten toegang geeft."

Wessel Van, DevOps en Software Engineer bij bunq

De voordelen voor bunq

80% van de auditvoorbereiding geautomatiseerd met Okta

1 wachtwoord in plaats van 5 dankzij SSO, waardoor de gebruikerservaring voor alle medewerkers is verbeterd

95% snellere toegang tot servers met Advanced Server Access

Sneller, gemakkelijker, veiliger

Met Okta heeft bunq de app-toegang voor meer dan 500 medewerkers vereenvoudigd en handmatige taken van IT-medewerkers geautomatiseerd, waardoor de groei van het bedrijf is versneld. En met consistente MFA-bescherming, aangepaste waarschuwingen en geautomatiseerde toegangsrechten heeft bunq de beveiliging verder verbeterd.

Verbetering van beveiliging en compliance door automatisering

Nu de automatiseringsfuncties van Okta hun waarde hebben bewezen, overweegt bunq Okta in te zetten om nog meer identiteitsprocessen te automatiseren. Met Okta Identity Governance zal bunq in staat zijn om geautomatiseerde, self-service verzoeken voor toegang tot apps en resources te implementeren.

FuseLogic

Klaar om aan de slag te gaan?

Wilt u weten hoe uw volgende Identity Management-oplossing veel sneller en gemakkelijker kan worden gerealiseerd?
Download dan ons gratis whitepaper ‘IM fast, easy & ReadytoUse’.